Hauhon seurakunnan historia

Vanhin tieto seurakunnasta on 680 vuoden takaa, vuodelta 1329. Kyseessä on ollut silloin ns. neljän nahkan verosta aiheutunut kiista.

Kirkon lähellä sijaitsee Vanhanraitin alue, joka edelleen viestii entisaikojen tunnelmaa.

Kirkon vieressä on Hauhoseuran ylläpitämä vanhasta viljamakasiinista tehty museo, josta löytyy myös erillinen kirkkomuseo-osasto. Sinne on asetettu näytteille vuosisatojen varrella kirkossa ollutta esineistöä.

Veistoksia yms. asioita on viety aikojen kuluessa myös Kansallismuseoon.

Vuoden 2009 alussa Hauho, Hämeenlinna, Kalvola, Lammi, Renko ja Tuulos yhdistyivät. Alueelle muodostui yksi iso kaupunki. Seurakunnille yhdistyminen merkitsi seurakuntayhtymän perustamista. Toiminnallisesti entisten kuntien alueella olevat seurakunnat jatkavat itsenäisinä, mutta talous on yhteinen.

Hauhon seurakunnassa on  n. 2900 jäsentä. Pinta-alaa vesistöjen rikkomalla seurakunnalla on 443 neliökilometriä.

Seurakunta kuuluu Hämeenlinnan rovastikuntaan ja Tampereen hiippakuntaan.