Tukea päihderiippuvuuteen

Päihderiippuvainen? – Hae rohkeasti apua

Jos toteat olevasi tai huomaat läheisesi olevan riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien diakoniatyöntekijät ovat tukena ja kulkevat mukana toipumisessa.

Kristillistä apua päihdeongelmasta toipumiseen löydät myös SininauhaliitostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vertaistukea tarjoavat muun muassa Nimettömät alkoholistitLinkki avautuu uudessa välilehdessä (AA).

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Elämä päihderiippuvaisen kanssa voi olla täynnä petettyjä lupauksia ja pettymyksiä. Älä jää tilanteen vangiksi. Voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään, he auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Tietoa päihteistä ja riippuvuudesta on muun muassa Päihdelinkki-sivustollaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tunteita ja kokemuksia voit jakaa vertaistukiryhmissä, joita järjestää muun muassa Al-AnonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

AA:llaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tukipalveluita myös lapsille ja nuorille, jotka kärsivät perheenjäsenensä päihdeongelmasta. Koululaisten ja nuorten keskusteluapua aikuisen kanssa tarjoavat myös kirkon TekstaritupuLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja NettitupuLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lähde: evl.fi