Kirkonkello Taageperan kirkkoon

Hauhon ystävyysseurakunnalle lahjoitettava kello kutsuu kansaa koolle

Taageperaan lahjoitettava kirkonkello

Veikko Tuominen ja Katja Verho esittelevät Taageperan kirkonkelloa

Hauhon virolaisen ystävyysseurakunnan Taageperan Pyhän Johanneksen kirkko on valmistunut vuonna 1674. 350-vuotisjuhla on ensi kesänä, sunnuntaina 9. kesäkuuta. Kirkko sijaitsee Taageperan kylässä Helmen pitäjässä. Hauhoa ja Taageperaa yhdistää kirjailija Hella Wuolijoki, joka syntyi kylässä sijainneessa Alan majatalossa 138 vuotta sitten.

Ystävyysseurakunnat ovat osa kirkon ekumeenista toimintaa, jonka tarkoituksena on edistää kristillisten kirkkojen keskinäistä yhteyttä.

– Yhteyden kokeminen ja yhteinen jakaminen on tärkeää. Meitä suomalaisia ja virolaisia yhdistää monia asia itänaapurista alkaen, Hauhon seurakunnan seurakuntapastori Katja Verho kertoo.

Aiemmin solmittu Hauhon ja Helmen virallinen ystävyyskuntasuhde päättyi Hauhon liittyessä Hämeenlinnaan 2009. Siteen jatkumiseksi Hauhon ja Taageperan seurakunnat solmivat ystävyysseurakuntasuhteen Hauholla vuonna 2015. Tuolloin Hauhon seurakuntatalon pihaan istutettiin Ystävyyden puu. Se on koreansembra, jonka taageperalaiset toivat tuomisinaan Hauholle. Vastavuoroisesti hauholaiset lahjoittivat Taageperan kirkkopihaan metsälehmuksen.

Taageperan kirkon katto ja kellotorni, joka sijaitsee kirkkorakennuksen katolla, uusittiin 16 vuotta sitten. Silloin ei jostain syystä uusittu kelloa, joka ei soi, koska siinä on sotamuistona ammuksen tekemä reikä. Kesäkuussa järjestettävään 350-vuotisjuhlaan Hauhon seurakunta järjestää ryhmämatkan. Lahjana on uusi kirkonkello asetettavaksi Taageperan kellotorniin.

Virolaisten lahjatoiveen toteuttava kellohankinta maksaa noin 6 000 euroa. Kustannuksiin osallistuu Hauhon lisäksi myös kaksi muuta ystävyysseurakuntaa. Taageperan seurakunta maksaa osan.

Hauhon seurakunta myy kellohankkeen hyväksi Hauhon ja Taageperan kirkkojen kuvilla koristettuja posliinimukeja. Niitä on myynnissä Hauhotalon pääsiäismyyjäisissä lankalauantaina 30. maaliskuuta. Mukeja saa ostaa myös Hauhon kirkkoherranvirastosta sekä tulevana kesänä Hauhon kesätorilta.

– Olemme myyneet mukeja kinkereillä ja seurakunnan tapahtumissa. Ihmiset ovat ottaneet todella hyvin asian omakseen ja 10 euron hintaisia mukeja on mennyt hyvin kaupaksi, Katja Verho kiittelee.

Kirkkorakennuksen ja sitä ympäröivän hautausmaan ylläpito on pienelle seurakunnalle taloudellisesti raskasta. Taageperan kylässä on noin 100 asukasta ja seurakunta on vielä vähäväkisempi. Hauholaiset ovat avustaneet Taageperan seurakuntaa monin tavoin, myös taloudellisesti.

Taageperaan tulevan uuden kirkonkellon on valmistanut maailmankuulun hollantilaisen Royal Eijsbouts Bellfoundryn yhteydessä toimiva kirkonkellovalimo Petit & Fritsen. Se on valmistettu kellometallista, joka sisältää 20 % tinaa ja 80 % kuparia. Kellon sointikorkeus on C3 ja sen muut strategiset mitat ovat: paino 54 kg, halkaisija 42,5 cm sekä korkeus 36,4 cm.

Suhteet Hauhon ja Helmen välillä ovat säilyneet hyvinä kuntaliitoksista huolimatta. Niitä on erityisesti vaalinut hauholainen Veikko Tuominen. Hän laskeskelee vieneensä Hauholta Helmeen noin 300 matkalaista. Myös Hauhon Näyttämötaiteen Harrastajat ovat tehneet useita matkoja Hella Wuolijoen synnyinseudulle. Virolaiset ovat muutamia kertoja vierailleet Hauholla.

Kirkonkello on jo tullut Hauholle ja se taivaltaa Veikko Tuomisen mukana Taageperaan huhtikuussa. Kello asetetaan alkuun puiseen telineeseen kirkon alttarille. Veikko Tuominen on tehnyt siihen Hauhon kirkkopihan lehtikuusesta paanukaton. Kello siunataan kesäkuun juhlassa käyttöön ja nostetaan sen jälkeen kellotorniin surun ja ilon tulkitsijaksi sekä koollekutsujaksi yhteisiin tapahtumiin.

Hauhon seurakunta järjestää kesäkuussa kolmen päivän matkan Taageperan kirkon 350-vuotisjuhlaan. Tarkoitus on saada matkalle 40 lähtijää.

– Menomatkalla poiketaan Viljandin Hansamarkkinoilla ja ohjelmassa on myös kiertoajelu Etelä-Virossa. Matkalle voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä Hauhon kirkkoherranvirastoon tai minuun, matkaa järjestävä Veikko Tuominen kertoo.

teksti ja kuva Jouni Lehtonen

2024-04-04 10:09:00.0